Proteinkällor för veganer

Just nu är vegetarianism den trendigaste kosten. Allt fler väljer att helt eller delvis utesluta kött från sin kost. Anledningarna till detta är flera, bland annat för att det är bättre för klimatet, hälsan och djuren. Detta ställer dock nya krav på såväl människor som livsmedelsproducenter. Det som många oroar sig för är hur de ska lyckas få i sig tillräckligt med protein om de inte äter kött eller andra animaliska proteinrika livsmedel som till exempelvis ägg. Det är dock möjligt att få i sig tillräckligt med protein även med en vegansk diet. Här kan du läsa mer om de bästa proteinkällorna för veganer.

Baljväxter

Baljväxter är en av de bästa proteinkällorna som är mycket rika på protein. Baljväxter som bönor, linser och ärtor är utmärkta proteinkällor som passar veganer såväl som vegetarianer. Kikärtor, gröna ärtor, bönor i olika färger innehåller mycket protein och kan ätas torkade eller konserverade. Sojabönor är bland de mest proteinrika baljväxterna. 100 gram innehåller 36 gram protein, vilket är betydligt mer än kyckling som innehåller motsvarande 27 gram.

Nötter

Nötter innehåller hälsosamma fetter och mycket protein vilket gör att nötter såväl som nötsmör är utmärkta proteinkällor. Nötterna kan ätas råa eller rostade. När det gäller nötsmör är det bra att välja varianter utan socker och som innehåller så många naturliga ingredienser som möjligt. Tänk på att nötter även är kaloririka och bör därför ätas i måttlig mängd. Jordnötter innehåller cirka 26 gram protein per 100 gram och övriga nötter innehåller cirka 20 gram protein.

Frön

Frön som exempelvis solrosfrön, chiafrön och sesamfrön är riktigt hälsosamma. De innehåller både mycket protein och hälsosamma fetter. Dessutom innehåller de mycket fibrer och omega-3-fettsyror.

Tofu

Sojabönor är ett livsmedel med mycket högt proteininnehåll och därför är produkter som är gjorda av sojabönor, exempelvis tofu och tempeh, populära vegetariska proteinkällor. Tofu innehåller cirka 18-20 gram protein per 100 gram.

Köttfritt kött

Det senaste året har trenden med köttfritt kött exploderat. Investmentbolag pumpar in enorma summor i startups som framställer vegetariska hamburgare och stora livsmedelsföretag framställer egna köttfria köttvarianter. Beyond Meat och Impossible Foods är några av de främsta aktörerna. De tillverkar bland annat saftiga köttfria burgare som tack vare rödbetsjuice ger samma blodiga känsla som riktigt kött. Utvecklingen går snabbt och redan nu går det att hitta köttfritt kött hos svenska livsmedelskedjor.

Grönsaker

Många grönsaker innehåller en relativt stor andel protein. Ofta betydligt mindre än baljväxter och frön, men fortfarande en avsevärd mängd. Spenat, broccoli, squash, groddar, brysselkål och rödbetor är några grönsaker som innehåller mer än 3-4 gram protein per 100 gram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *