Vanliga dieter

Dieter framställs ofta som lösningen till många problem. Om du äter på ett visst sätt kommer du mirakulöst att må bättre, gå ned i vikt och se bättre ut. Sanningen är dock att dieter kommer och går. Vad som är ”den bästa” kosthållningen idag kan inom loppet av ett par månader förkastas av läkare eller forskare. Därför är det viktigt att vara försiktig när man väljer kosthållning och framför allt bör man göra medvetna val som grundar sig på vetenskap. Dessutom finns det ingen lösning som passar alla människor. Det bästa är ofta att rådgöra med en dietist för att hitta den kosthållning som passar just dig och dina behov. Här kan du läsa mer om vanliga dieter och vad de innebär.

Tallriksmodellen

Att äta en varierad kost enligt tallriksmodellen är egentligen ingen diet, utan en rekommendation från Livsmedelsverket. Den visar på ett pedagogiskt sätt hur maten bör fördelas på tallriken för att kroppen ska få i sig allt den behöver. Tallriksmodellen kan anpassas efter många olika dieter, bland annat vegetarisk diet. Den är uppdelad i tre delar. Den första delen är grönsaker och rotfrukter och den delen utgör halva tallriken om personen inte rör på sig särskilt mycket. Om personen däremot är mycket aktiv kan denna del minskas något för att ge mer plats åt den andra delen som är potatis, pasta, gryn och bröd. Denna del ska allra helst utgöras av fullkornsprodukter. Den resterande femtedelen på tallriken är avsedd för protein. Det kan antingen utgöras av animaliska livsmedel som fisk, kött och ägg eller av växtbaserade livsmedel som baljväxter.

Lågkolhydratkost

Det finns många populära lågkolhydratdieter som går ut på att äta väldigt få kolhydrater, men desto mer fett, protein och grönsaker. Vanliga dieter är LCHF, Atkinsdieten och GI-dieten. Fördelen med dessa dieter är att blodsockernivåerna stabiliseras och att personen ofta går ned i vikt snabbt. Onyttigheter som kakor, bullar och läsk utesluts ur dieten. Om personen äter varierat och en stor del baljväxter och grönsaker är det möjligt att ha en välbalanserad lågkolhydratdiet. Däremot finns det en risk att man får i sig för mycket mättat fett, till exempel smör, grädde och charkuterier.

Medelhavsdieten

Medelhavsdieten är en mycket populär diet som går ut på att äta som befolkningen i södra i Europa. Det innebär att dieten baseras på olivolja istället för animaliska fetter. Kosten består dessutom av en stor del fisk, skaldjur, frukt, bönor och grönsaker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.