Mellanmål

Att äta mellanmål kan göra att du bli mer produktiv och piggare på eftermiddagarna. Det är helt enkelt en viktig pusselbit i ditt dagliga energi- och näringsintag. Du behöver inte baka raw food-bollar eller fixa en grön smoothie. Faktum är att knäckebröd med mjölk är ett riktigt bra och enkelt alternativ till mellanmål. Du ska inte underskatta det enkla i det här fallet. Du kan variera pålägget i oändlighet på en knäckemacka. Det är också enkelt att ta med dig en macka när du är på språng. En macka och mjölk är inte bara enkelt det ger även bra kolhydrater och protein samt kalcium och D-vitamin som är väldigt viktiga komponenter, speciellt för kvinnor. Krångla inte till dina mellanmål.

Fyll på energidepåerna

Om du är aktiv och har ett högt energibehov är mellanmål ett väldigt bra tillfälle att fylla på med lite extra energi. Det är många som blir sötsugna på eftermiddagen och för att stilla det begäret är det bättre att äta något näringsrikt som ger en lagom mängd energi som samtidigt får sötsuget att försvinna. Sötsuget kan vara ett tecken på att du har ätit för lite under dagen. Många skulle ha bättre kontroll över sitt matintag om de fördelade maten på ett bättre sätt under hela dagen. Detta är speciellt viktigt om du tränar mycket. För att få ut det mesta av din träning bör du ha bra matvanor och de bör vara genomtänkta och planerade. På så sätt kommer du att få i dig de näringsämnen du behöver. Mellanmålet kan vara nyckeln till att få en bra ordning på dina matvanor.

Det är det totala kaloriintaget som spelar roll

Att man behöver äta var tredje timme är en myt och du behöver inte äta ofta för att hålla igång förbränningen eller för att hålla blodsockret på en bra nivå. Kroppen reglerar i regel blodsockernivåerna bra. Det är det totala energiintaget på en dag och förbränningen under dygnet som avgör om du håller din vikt stabil. Genomtänkta mellanmål som är nyttiga är ett bra redskap för att du ska kunna skapa en bra balans i dina matvanor och samtidigt slippa sötsuget. Det viktigaste i allt är att du utgår ifrån din situation och kropp eftersom alla är olika. Lär dig tolka dina egna kroppssignaler för att hitta den rätta vägen för dig.

Tips på mellanmål

Förutom en knäckemacka är keso, skivat äpple och kanel gott. Ägg är en riktig näringsbomb som är enkel att ta med. Frukt är en bra nödlösning om du behöver något snabbt men du blir inte särskilt mätt på det. Melon och parmaskinka är supergott och en näve nötter och frön är bra och enkelt. Är du hemma eller på kontoret är yoghurt med något i väldigt mättande och såklart är smoothies goda och fulla med näring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.